Lapin koulutuskeskus REDU


Tiedotearkisto: 

Julkaisuaika oli 27.9.2019 - 27.10.2019

Sujuvasti tukea maahanmuuttajille

SUJUVA-hanke helpottaa maahanmuuttajien opiskelupolkua. Usein kielimuuri ja kielitaidon puutteellisuus hankaloittavat asioiden sujumista. REDUssa napattiin tästä ongelmasta niskaote ja laitettiin pystyyn suomen kielen opettajan vastaanotto maahanmuuttajaopiskelijoille.

Suomen kielen opettajan vastaanottoaikoja on viikoittain Porokadun, Jokiväylän ja Jänkätien toimintayksiköissä. Vastaanotolle voi tulla ilman ajanvarausta.

- REDUssa on jokaisessa Rovaniemen toimintayksikössä maahanmuuttajia opiskelijoina, suomen kielen opettaja Kaija Kinnunen kertoo.

- Jänkätien toimintayksikössä palvelua on hyödynnetty jo enemmänkin. Porokadulla ja Jokiväylässä nyt ensimmäiset opiskelijat ovat löytäneet tiensä vastaanotolle.

Apua voi saada vaikkapa oman alan sanaston opiskeluun tai tehtävien ymmärtämiseen. Myös asiointiin voidaan tarvita tukea, tai vaikkapa näytön arviointikriteerien ymmärtämiseen. Vastaanotolla näitä on mahdollista käydä läpi selkokielellä ja ajan kanssa. Esille saattaa nousta myös sellaisia kysymyksiä, joissa tarvitaan pikemminkin ammatillisen opettajan tai opinto-ohjaajan apua. Tällöin käännytään yhdessä oikean henkilön puoleen.

- Tarve tällaiselle tuelle nousi esille, kun haastattelimme maahanmuuttajaopiskelijoita. He kertoivat, että on paljon tilanteita, joissa he eivät ymmärrä esimerkiksi kirjallista tehtävän antoa. He toivoivat avukseen sellaista paikkaa, johon olisi helppo mennä pyytämään apua, Kaija kertoo.

- Varmaankaan maahanmuuttajien määrä ei vähene, ja tukea tarvitaan. Toivottavasti tämän tyyppistä palvelua voidaan jatkaa senkin jälkeen, kun hanke päättyy ensi vuonna, Kaija sanoo.

 

Puhekieli poikkeaa kirjakielestä

Rohullah muutti Suomeen melkein neljä vuotta sitten. Aluksi hän oli kotoutumiskoulutuksessa ja kävi aikuisperuskoulun. Sen jälkeen hän haki yhteishaussa opiskelemaan lähihoitajaksi ja pääsi heti ensimmäisellä yrittämällä sisään. Nyt on menossa ensimmäinen syksy ammatillisten opintojen parissa. 

- Minulle puhekieli on hankalampaa ymmärtää kuin kirjakieli. Puhekielessä käytetään paljon sellaisia sanoja, jotka ovat vain puoli sanaa, Rohullah miettii.

Nyt Rohullah on tullut vastaanotolle pohtimaan Kaijan kanssa sitä, kuinka voisi lähestyä sopivia henkilöitä opiskelutehtäväänsä liittyen. Tehtävänä olisi löytää ihmisiä, jotka tarvitsevat apua. Kaija neuvoo, että vieraiden ihmisten lähestyminen voisi olla helpompaa, jos osoittaa vaikkapa paperitulosteen avulla, että kyse on koulutehtävästä.

Lähihoitajaryhmän työssäoppiminen on edessä ennen joulua. Rohullah ei vielä tiedä, minne menee työharjoitteluun.

- Myös työssäoppimispaikalle on mahdollista saada suomen kielen opettajan tukea, Kaija muistuttaa.

Rohullah ja hänen ystävänsä Ismail ovat heidän opiskelijaryhmänsä ainoat miehet.

- Aina kun koulussa täytyy tehdä jotain, sanommekin ”naiset ensin”, Rohullah nauraa pilke silmäkulmassaan.

 

sujuva_nauraa_www.jpg
Suomen kielessä puhekieli poikkeaa paljon kirjakielestä, ja se jopa vähän huvittaa. Kaija antaa Narminille ja Rohullalle mietittäväksi, mitä mahtaa tarkoittaa "sikasiisti".

 

Apua ammattisanaston keräämiseen

Vastaanotolle koulutehtäviensä kanssa saapuu myös Narmin. Hän opiskelee kosmetologiksi, ja on ryhmänsä ainoa maahanmuuttaja. Narmin on samaa mieltä siitä, että puhekielen ymmärtäminen on hankalaa. Tämän vuoksi opiskelukavereiden kanssa juttelu on usein työlästä.

- Onneksi opettaja puhuu selkeämmin ja häntä ymmärrän paremmin, Narmin miettii.

Opintoihin liittyen ammattialan sanastossa on paljon opeteltavaa. Myös uusiin tuotteisiin ja niiden tuoteselosteisiin perehtyminen vie paljon aikaa. Niitä pitää lukea ja opetella monta kertaa.

- Joillakin aloilla ammattisanastoa voi koota itselleen esimerkiksi puhelimeen ladattavan Kiito-sovelluksen avulla, Kaija kertoo.

Narmin kuitenkin toteaa, että kosmetologin opinnoissa puhelinsovelluksen käyttö on kuitenkin hankalaa. Tällöin mietitään yhdessä muita tapoja rakentaa omaa sanastoa.

Asiakaspalvelutilanteet ovat Narminin mielestä jännittäviä. Tähän saakka harjoitusasiakkaina on kuitenkin ollut omia kavereita, ja heidän kanssaan palvelutilanteen toteuttaminen on ollut helpompaa.

Nyt Narminilla on työn alla tehtävä, joka liittyy Toiminta digitaalisessa ympäristössä -opintoihin. Tehtävän anto on hänelle hieman epäselvä, ja sitä katsotaan Kaijan kanssa yhdessä.

 

sujuva_tehtävä_www.jpg
Suomen kielen opettajan vastaanotolla voidaan kaikessa rauhassa käydä läpi sellaisia tehtäviä, joita on hankala ymmärtää. Narminin tehtävän aiheena on toiminta digitaalisessa ympäristössä. 

 

 

 

Kirjoittanut Henna Jokinen
Julkaistu    27.9.2019

 

Takaisin tiedotearkistoon>