Tiedotearkisto:
Julkaisuaika oli 13.9.2019 - 13.10.2019
Yritysyhteistyötä Atol Avionin kanssa
Rovaniemellä toimiva Atol Avion esitteli brändilähettiläidensä Mika Salon ja Sami Saikkosen kanssa toimintaansa sekä puurakenteista kaksipaikkaista pienkonetta, joka valmistuu lähikuukausina. Yritys toimii tiiviissä yhteistyössä REDUn lentokoneasennuksen kanssa.
Rovaniemen koulutuskuntayhtymän REDUn johtaja Saija Niemelä-Pentti ja Atolin osakas sekä brändilähettiläs, formulatähti Mika Salo.
Keulakuvat tuovat nostetta
Atol Avionin keulakuvat Mika Salo ja Sami Saikkonen esittelivät yrityksen toimintaa ja lähiaikoina valmistuvaa testilentokonetta REDUn lentokoneasennuksen tiloissa Rovaniemellä.
Formulatähti Mika Salo harrastaa lentämistä ja on tullut yritykseen osakkaaksi sekä keulakuvaksi. Hän odottaa uuden Atol Aurora LSA –pienkoneen valmistumista. Koneella hän aikoo hoitaa jouhevasti poikansa kisareissuja, käydä mökillään sekä tavata ystäviään.
Tanssija-koreografi ja tv:stä tuttu Sami Saikkonen aikoo myös seikkailla Atolilla erilaisissa tapahtumissa. Lisäksi Saikkonen toimii Atolilla lennonopettajana.
Sami Saikkonen ja Mika Salo tuovat Atol Avionille nostetta toimimalla yrityksen brändilähettiläinä.
Puurakentamisen taidonnäyte
Rovaniemeläinen Markku Koivurova on Atol Aurora LSA –koneen suunnittelija. Kone on rakennettu suomalaisesta puusta, männystä ja koivuvanerista, mikä tekee siitä kilpailijoita kevyemmän ja ekologisemman. Kone onkin varsinainen puurakentamisen taidonnäyte!
Kaksipaikkaisen pienkoneen on määrä olla valmis lähikuukausina. Sen jälkeen sille haetaan Euroopan ilmailuviranomaisen tyyppihyväksyntä. Sen saatuaan yhtiö aloittaa koneiden toimittamisen asiakkaille. Tällä hetkellä konetta on jo tilattu viisi kappaletta. Alkuvaiheessa tavoitteena on tehdä 10-12 konetta, jonka jälkeen vuosittaisena tavoitteena on tehdä yli 30 konetta.
Atol Aurora LSA Rovaniemen yllä
Toimitusjohtaja REDUn kasvatti
Vuoden alussa Atolin toimitusjohtajana aloittanut Toni Ek on itsekin REDUn kasvatteja. Hän opiskeli lentokoneasennuksen perustutkinnon noin 15 vuotta sitten.
- Olin opiskelukaverini kanssa ensimmäisiä Unkariin vaihtoon lähteneitä lentokoneasennuksen opiskelijoita, Toni kertoo.
- Vaihtoon lähtö tuli hyvin yllättäen, kun opettaja Harri Mikkonen ehdotti meitä sinne. Myös vaihtojakso venyi suunniteltua pidemmäksi, ja olimme siellä lopulta 4,5 kuukautta, Toni muistelee.
Harri Mikkonen toimii lentokoneasennuksen lehtorina REDUssa edelleen. Myös yhteistyö unkarilaisen oppilaitoksen kanssa on jatkunut tiiviinä tuosta asti, ja opiskelijoita vierailee vaihtojaksoilla puolin ja toisin.
Atol Avionin toimitusjohtaja Toni Ek on REDUn kasvatteja. Vieressä lehtori Harri Mikkonen, joka on opettanut Tonia.
Tiivis yhteistyö REDUn kanssa
Atolin hallituksen puheenjohtaja Esa Kataisto kertoo Atolin toiminnasta sekä kiittelee hyvin liikkeelle lähtenyttä yhteistyötä REDUn kanssa.
- Olen iloinen siitä, että Atol ja REDU ovat löytäneet toisensa, Kataisto kiittelee.
- Meillä on nyt koossa oikea jengi ja resurssit, jotka vievät tämän pitkän projektin isosti lentoon. Brändilähettiläidemme avulla saamme näkyvyyttä kotimaassa ja ulkomailla, hän jatkaa.
REDUn ja Atolin välinen yhteistyö on lähtenyt loistavasti liikkeelle, ja toimii hyvänä esimerkkinä nykypäivän ammatillisen koulutuksen tiiviistä yhteydestä työelämään ja yrityksiin. Yhteistyön kautta opiskelijat pääsevät työharjoitteluun Atolin tiloihin. Lisäksi hyödynnetään puolin ja toisin työvälineitä ja jaetaan tietotaitoa.
-Tämä on erinomainen esimerkki ammatillisen koulutuksen yhteistyöstä työelämän ja yritysten kanssa, kuntayhtymän johtaja Saija Niemelä-Pentti ynnää.
Esa Kataisto painottaa ammatillisen koulutuksen merkitystä ja muistuttaa, että yhtä pilottia kohti tarvitaan viisi mekaanikkoa.
Tiivis yhteistyö ammatillisen oppilaitoksen ja yritysten välillä on nykypäivää. Kuvassa REDUn ja Atolin edustajia juttusilla.
Kirjoittanut Henna Jokinen
Julkaistu 13.9.2019